II: SOFTWARE
Acid House
Acid House oli puolestaan nimenä toiselle tärkeälle elektronisen tanssimusiikin tyylilajille. Syntetisaattorien valmistaja Roland toi 80-luvun alussa markkinoille TB-303 Basslinen, pienen hopeanvärisen laatikon, joka oli tarkoitettu bassosoundien jäljittelyyn esimerkiksi kitaristien harjoitteluapuna. Laite ei kuitenkaan saavuttanut sellaista suosiota kuin oli odotettu, ja niitä saikin pian ostaa halvalla käytettyjä soittimia myyvistä liikkeistä. Vuoden 1986 tienoilla sellaiset chicagolaiset tanssimusiikin tekijät, kuten Phuture (eli DJ Pierre -- alias Nathaniel Jones -- ja Marshall Jefferson) keksivät, että laitteen hanikoita vääntelemällä voidaan luoda ujeltavia ja pulputtavia psykedeelisiä soundeja, ja alkoivat rakentaa musiikkia näiden ympäärille. Musiikkityylin nimeksi tuli acid house. Mitä sanan 'acid' ('happo' eli slangissa LSD) konnotaatioihin tulee, kaikki jotka ovat olleet tekemisissä Chicagon scenen kanssa kieltävät, että hallusinogeeneilla olisi mitään tekemistä acid house -soundin kanssa. Nimi tulee slangitermistä 'acid burn', jolla tarkoitetaan ryöväämistä tai ideoiden varastamista varastamista toiselta, ts. esimerkiksi soundin sämpläämistä. (15) Toisaalta Trax-levy-yhtiön Larry Shermanin mielestä 303-soundi toi mieleen 60-luvun psykedeelisen "acid rockin". (16)
David Toop haastatteli The Face -lehden joulukuun 1988 numerossa Marshall Jeffersonia, joka yhdessä DJ Pierren kanssa loi 'Acid Traxin', genren kiistämättömän klassikkokappaleen, joka muodostui prototyypiksi monia sitä seuranneille acid house -esityksille. Jefferson kuvailee laveasti TB-303:n "acid-soundia":
"'Acid Tracks' wasn't pre-programmed, man. 'Acid Tracks' was an accident, man. When you get an acid machine you don't pre-programme anything. You just hit some notes in a machine, man. DJ Pierre, he was over and he was just messing with this thing and he came up with this pattern, man. You know, dah-dah-dah-gwon-gwon-gyown-ga-gyown. So we were listening to it, getting drunk man. 'Hey, this is kinda hot, man. This is a great mood, man. Let's put it out. What the fuck?' You know? We played it at the Music Box, man, and everybody was flipping."When I did Sleazy D, 'I've Lost Control', man, that's got screaming in it. Really, I was trying to get a mood something like the old Black Sabbath records or Led Zeppelin. So that's how it got the name acid tracks, because it's supposed to put you in a mood, you know.
"For one thing, the tune is eleven minutes long of the same thing. Slight changes but not that noticeable. Like when you listen to a real long solo in the old days it's the same bass line going and everybody's doing something different over it. That's supposed to capture a mood. Now what everybody thought acid house was after that was a drum machine and that acid machine, the TB303, which was not the truth. Acid house was meant to be the capturing of moods. You don't have to use the same machine all the time. You can use different instruments. I hate that machine with a passion now. Everybody's using it wrong. The way they're doing it now it's not capturing any moods. It's disrupting thought patterns, man. That just hurts when you listen to it all night. It stabs your brain, man. You hear doh-doh-doh-doh-doh-dit and I hate it, you know when it goes dit-dit-dit-dit- wheoghwowowweogh. Oh man! It's like scratching a chalk board with your fingernails, man! Man, I hate that." (17)
"Acid-soundista" tuli tekno- ja housemusiikin sittemmin lähes loppuun käytetty klisee, kun vielä 90-luvun alussa sellaiset saksalaiset teknotuottajat, kuten Hardfloor, keksivät "elvyttää" 303-soundin (ikään kuin se olisi koskaan kuollut välillä), ja päivittää sen nopeampaa ja iskevämpää rytmiä kaipaavalle uudelle tanssisukupolvelle. Vuonna 1995 philadelphialaisen DJ:n Josh Winkin kappale "Higher State Of Consciousness" nousi isoksi hitiksi "Tweekin' Acid Funk" -miksauksellaan, jossa korkealta ujeltava ja lähes korvia särkevä acid-soundi yhdistyi monotonisesti hakkaavaan breakbeatiin, ja myös Goa Trancen tekijät innostuivat 303-soundista -- vastaavia esimerkkejä on lukemattomia -- ja näistä TB303-nimellä kutsutuista pienistä efektilaatikoista, joihin kukaan ei aikoinaan uskonut, tuli lähes uskonnollisella hurmoksella palvottuja fetissiesineitä teknokulttuurin harrastajien keskuudessa.
Seuraava luku: Detroit Techno
[Software: pääsivu] [Elektronisen musiikin ja teknon lyhyt historia]