II: SOFTWARE
Synthpop: Elektroninen pop valtaa maailman
Kraftwerkin vanavedessä seurasi kokonainen synteettisen popin koulukunta. Kraftwerkille osoitti kunniaa mm. rockin kameleontti David Bowie, joka lyöttäytyi "Berliinin kaudellaan" yhteen Iggy Popin (jolle tuotti 'The Idiot' -albumin) ja Brian Enon kanssa, tuloksena muutamia merkittävimpiä 70-luvun konepop-albumeita (mm. 'Heroes' ja 'Low'). Vuodesta 1975 eteenpäin diskomusiikin soundit alkoivat kehittyä yhä koneellisempaan suuntaan tuottajien kokeillessa enenevässä määrin elektronisten kosketinsoittimiensa mahdollisuuksia. Myös mustan musiikin maailmassa Kraftwerk rankattiin korkealle: tuottaja Giorgio Moroder oli sulattanut Kraftwerkin sekvenssoidut rytmit yhteen diskomusiikin kanssa Donna Summerin vuoden -78 hitillä 'I Feel Love'. Moroderin lisäksi muita arvostettuja elektronisen diskon tuottajia olivat sellaiset kuin Cerrone, Francois Kevorkian, Shep Pettibone sekä Patrick Cowley suurisuuntaisine produktioineen artistilleen Sylvesterille.
Punkrockia ja Bowieta seurasivat 70-luvun lopulla ja 80-luvun alussa "uusromanttiset" koneyhtyeet (jotka kutsuivat itseään myös futuristisiksi), kuten Human League, OMD, varhainen Depeche Mode, Ultravox, Gary Numan, Heaven 17, Thomas Dolby, Visage, John Foxx, ja monet muut. Englantilainen New Order oli syntynyt Joy Division -yhtyeen jäännöksistä alkuperäisen laulajansa Ian Curtisin hirttäydyttyä 1980, ja näiden vuoden 1983 hitistä "Blue Monday" tuli sittemmin kaikkien aikojen myydyin single, joka avasi tietä myös teknomusiikin nousulle hieman myöhemmin. Syntetisoitua viihdemusiikkia tuottivat ranskalainen Jean-Michel Jarre, kreikkalainen Vangelis elokuva-soundtrackeineen, sekä japanilaiset Kitaro ja Tomita. Taidepoppia tekivät sellaiset omaperäiset kokeilijat kuin sveitsiläinen Yello, brittiläinen Art of Noise ja saksalainen Propaganda (joita tuotti ZTT-levy-yhtiön "studiovelho" Trevor Horn, joka oli vastuussa myös Frankie Goes To Hollywood -yhtyeen menestyksestä vuonna 1984) sekä japanilainen Yellow Magic Orchestra. Yhdysvalloissa puolestaan vaikuttivat Laurie Anderson, Devo ja Residents; punkin valtaamassa New Yorkissa omaperäistä musiikkiaan oli työstänyt Alan Vegan ja Martin Revin "prototekno"-duo Suicide, jonka samannimisellä ensialbumilla vuonna 1977 Vega lauloi ja Rev soitti halvalla syntetisaattorilla aavemaisesti säkättäviä ja suhisevia taustoja. Talking Heads -yhtyeen David Byrne tuotti vuonna Brian Enon kanssa albumin 'My Life In The Bush Of Ghosts', jota voidaan pitää uraauurtavana siinä mielessä, että siinä merkittävää osaa näyttelivät ulkopuolisista äänilähteistä otetut näytteet eli samplet.
Seuraava luku: Industrial
[Software: pääsivu] [Elektronisen musiikin ja teknon lyhyt historia]